Sundo’s Embodied Humanism (국선도 인체주의)

From: "The Way of Life – [Original Text: The Method of Receiving Light]" by Master Cheongsan (2000 edition, pp. 445–447)
Before Cheongun Do-in descended from the mountain for the first time, Master Cheongsan said to him:
“You have lived until now as a person of Heaven, following the Heavenly Way. But now, you must come to understand the meaning behind that Way.
If ever you feel displeasure or resentment, it is a sign that your left lung, large intestine, and 단, essence (精, jeong) have weakened.
When you are sad or mentally disoriented, it affects your right lung and your 갓, spiritual sensitivity (靈感, yeonggam).
Shock, fear, or overexertion damages your kidneys and bladder, making them weak.
Overthinking causes thoughts to multiply and overburdens the spleen and stomach, reducing appetite and weakening the 산, spirit (三, sam).
When you are angry or enraged, your liver and gallbladder deteriorate.
Excessive joy and excitement strain your heart and small intestine.
Most people are unaware of these dynamics, and through unchecked desire, they fall into anger, mental turmoil, and conflict. This ignorance leads them to generate disease within themselves and to die prematurely.
Understand this:
The kidneys are vessels of wisdom and represent generosity—they resonate with discerning intelligence (智-智感).
The heart governs correct action and farsighted decision-making (體), enabling discernment of right from wrong (分辨).
The liver circulates fresh energy, drawing in what is good and virtuous (仁 = the supreme goodness of a moral conscience).
The lungs discard the impure and gather what is righteous, representing moral integrity (義 = rejection of the improper).
The spleen integrates wisdom, discernment, and action, enabling consistent trust and proper conduct (信 = enduring ethical practice).
When a person embodies wisdom, propriety, compassion, righteousness, and trust, they revere Heaven (敬天), care for all beings with sincerity (至誠), and live as citizens devoted to the greater good.
Such a person serves their country with loyalty (忠國), honors their elders with sincerity (孝親), and lives harmoniously with others through love and care (親和).
Living this way—authentically and truly (眞實)—is the right path, and it is also the way to remain healthy and whole.
But those who do not understand this and live carelessly bring illness upon themselves and walk toward an early death.
To care for people is to ensure that people can live.
If people do not think of one another, they walk together toward destruction.
Therefore, to live together, people must dedicate themselves to thinking, speaking, and acting for the sake of others—this is Embodied Humanism (人體主義).
Only in this way can true unity and harmony (一和統一) be realized.
Only then can one fulfill the role and destiny of being truly human (定命完遂).
A person or a society that cannot do this is not truly human—it is a life no better than that of dogs or pigs. What meaning is there in such a life?
One day, you will come to understand the meaning of what I’ve said.
This unchanging truth (永法) is what every human being ultimately seeks.
Never forget these words.”

청운도인이 첫 하산 직전 청산선사에게….
너는 오늘날까지 하늘 사람으로서 하늘 뜻대로 살았다. 그러나 그 뜻도 알아야 되는 것이다. 혹 네가 불쾌한 마음을 가지게 되면 이것은 너의 몸 안의 왼쪽 허파와 큰 창자 그리고 단 (精)이 약하여지는 것이고, 슬퍼하고 어지러운 생각을 하게 되면 오른쪽 허파와 갓 (靈感)이 약하여지고, 놀라고 두려워하고 너무 힘을 쓰면 콩팥과 오줌통이 다 나빠져서 약하여지는 것이고, 생각을 많이 하면 생각이 생각을 낳아서 지라와 밥통이 나빠져서 식욕이 떨어지고 삼이 약하여지고, 화를 내고 노여워하면 간과 쓸개가 나빠지고 약해져서 몸이 허약해지는 것이며, 너무 기뻐하고 즐거워하면 염통과 작은 창자가 나빠지는 것이니 사람은 무릇 이것을 모르고 욕심으로 말미암아서 화를 내고 생각도 골똘히 하고 싸우고 하는 것인데 이것은 스스로 나쁜 것을 모르고 병을 만들어 일찍 죽는 것이다.
콩팥은 지혜로움을 담은 그릇이니 너그러움의 듯이 있으니 지혜로움의 감응이 되고 (智-智感), 염통은 올바른 움직임과 멀리 보고 결정을 짓는 (ㅅ.ㅁ)이니 잘못하고 잘됨을 가름하게 되는 것이고 (體-分辨), 간은 생신한 기운을 돌리니 착한 것을 취하여 쓰고 (仁=至善한 良心), 허파는 나쁜 것을 버리고 좋은 것은 거두어들이는 올바른 것을 하면서 의로움을 취하여 거두고 (義=不當抑制), 지라는 모든 지혜와 가름과 쓰고 거두고 모두를 항상 올바르게 믿으며 행하는 것이니 (信=恒久的 行動), 사람은 지혜와 예절과 어짐과 의로움과 믿음이 있어서 하늘을 공경하고 (敬天), 만물을 성심으로 (至誠), 보살피는 한나라 백성이니 나라를 충심으로 받들고 (忠國), 웃어른을 진심으로 받들어 모시고 (孝親), 서로 사랑하고 아껴주고 보살펴서 (親和) 참되게 사는 것 (眞實)이 올바르게 사는 길이며 몸에도 병이 없는 것이다.
그러나 그런 것을 모르고 함부로 살아가면 스스로 병을 만들고 스스로 죽음의 길을 자초하는 것이다. 사람을 위하는 길이 사람이 사는 것이고, 사람이 사람을 생각하지 않으면 서로 죽는 길로 가는 것이니 사람이 함께 살려면 사람 위하는 일만 생각하고 그런 말과 그런 행동만을 해야 된다 (人體主義). 그래야 모두 하나같이 화목하게 살 수 있는 것 (一和統一)이다. 그래야만이 사람의 할 도리를 다하는 것이다 (定命完遂). 그것을 못하는 사람과 세상은 사람 사는 세상이 아니다. 개와 돼지만도 못한 삶이니 살면 무엇 하겠느냐? 앞으로 내가 한 말이 무슨 뜻인지 알게 될 것이다. 이러한 영원히 바뀌지 않는 법 (永法)은 사람이면 다 원하는 것이다. 앞으로 이러한 말을 잊지 말아라
🔹 한자/한글 분석: 국선도 인체주의
1. 신체와 정기신(精氣神)의 통합
청산선사는 감정과 장기(臟器) 간의 상호작용을 구체적으로 설명합니다:
- 불쾌 → 좌폐(왼쪽 허파), 대장, 정(精) 약화
- 슬픔/혼란 → 우폐(오른쪽 허파), 영감(靈感) 약화
- 놀람/두려움 → 신장과 방광 약화
- 과도한 생각 → 비장과 위장, 기운(기력) 저하
- 분노 → 간과 담 손상
- 과도한 기쁨 → 심장과 소장 약화
이러한 설명은 각 장기가 특정 감정과 밀접하게 연동되어 있다는 동양 의학적 통찰을 반영합니다. 감정은 단지 심리적 상태가 아니라, 생리적 병의 원인이 되며, 이것을 자각하지 못하면 스스로 병을 만들고 생명을 단축시킨다는 경고가 담겨 있습니다.
2. 정신윤리와 인체운용의 일치
- 신장은 지혜(智)의 그릇이며 너그러움을 담는다 → 지감(智感)
- 심장은 판단과 결단을 내리는 주체 → 체분별(體分辨)
- 간은 생신한 기운으로 양심과 선함의 중심 → 인(仁)
- 폐는 정의롭고 바름을 지향 → 의(義)
- **비(脾)**는 모든 것을 조화롭게 믿고 실행 → 신(信)
이 다섯 장기는 인간의 오덕(五德)과 연결됩니다: 지(智), 인(仁), 의(義), 예(禮), 신(信). 그리고 이것은 곧 인간이 수행해야 할 도리로 발전됩니다: 경천(敬天), 지성(至誠), 충국(忠國), 효친(孝親), 친화(親和), 진실(眞實).
🔹 인체주의와 현대적 리더십에 주는 시사점
이러한 국선도적 인체주의는 단순한 건강법이 아니라, 인간 삶의 내적 원리와 사회적 윤리를 통합한 사상입니다. 청산선사는 다음과 같은 메시지를 줍니다:
“사람이 사람을 생각하지 않으면 서로 죽는 길로 가는 것이다. 사람이 함께 살려면 사람 위하는 일만 생각하고 그런 말과 그런 행동만을 해야 된다. 이것이 인체주의이다.”
🧭 핵심 개념 요약
| 감정-장기 연계성 | 감정이 장기를 상하게 하며 병을 유발 |
| 정기신 통합 | 감정 다스림이 곧 생명력 보존 |
| 오덕의 장기 구현 | 장기가 인간의 도덕성과 직결됨 |
| 사회윤리적 확장 | 건강한 개인 → 화목한 사회로 연결 |
| 인체주의(人體主義) | 사람 중심 사고와 행위의 총체적 통합 |
이러한 교훈은 현대 리더십, 조직운영, 커뮤니케이션 전략에도 통합될 수 있는 **"몸과 정신의 통합을 기반으로 한 원칙 중심의 시스템 리더십"**을 지향합니다. 이 철학은 단지 건강의 문제가 아니라, **모두가 함께 건강하게 사는 공동체적 원리(一和統一)**이며, 궁극적으로 인간 삶의 목적과도 연결됩니다 .